onsdag 10. februar 2010

Pc som mediacenter Del.1 - Introduksjon

Mediaportal Home screenFor veldig mange år siden, før flatskjermens tid, oppdaget jeg muligheten for å kunne spille av film fra pc’en rett på tv skjermen i stua. Bilde kvaliteten på det som kom ut var ikke all verdens med analog s-vhs signal og bilderørs skjerm, men en ny æra var i ferd med å åpenbare seg for meg. Jeg har jo alltid vært film entusiast, og ble veldig fasinert over muligheten til å spille av film rett fra dataen uten å rote med gamle vhs kassetter. Siden den tid har jeg eksperimentert med forskjellige løsninger, og nå er tiden kommet for å dele min erfaring med andre.

Om denne veiviseren
Denne blogg serien skal hjelpe deg steg for steg med oppsett av maskinvare, operativ system, codecs, media avspillere, og mediacenter programvare. Har valgt å dele denne veiviser opp i flere deler, slik at ting blir gjort i rett rekkefølge for å få den perfekte media opplevelsen. Følger dere ikke denne oppskiften til punkt og prikke, kan jeg ikke garantere at dere får det samme resultatet som jeg har på mitt system. Vansklighetsgrad på denne veiviseren er medium, det vil si man må kjenne til grunnleggende metoder for å installere programvare, kunne koble pc til tv, og generell kjennskap til maskinvare.

Del.1. - Introduksjon
Del.2. - Valg av Hardware og Software - Innstallasjon og innstilinger operativ sytem, avspillings software, codecs, media avspiller.
Del.3. - Innstallasjon og innstillinger for media avspiller - Plugins og verktøy.
Del.4. - Lær å rippe dine DVD’er rett til harddisk.
Del.5. - Ta vare på musikken din og lær å organisere denne.
Del.6. - Oppsett av egen filserver.

Mitt System
Ønsker å starte med å presentere mitt eget media oppsett. Det er ikke den mest moderne sammensettningen kanskje, men det funker knakende bra. Kommer tilbake i neste avsnitt med en nærmere beskrivelse av hva jeg mener er ett minimumskrav når det gjelder hardware.

min sony tv

Modell: Sony KDL-46W4000
Oppløsning: 1920x1080 (Full-HD)
Kontrastforhold: 33000:1 (Dynamisk)
Video Signal: 576i, 480p, 576p, 1080i, 720p, 1080p: YES (HDMI™/Component)
24p True Cinema: Ja
1x1 pixel mapping: Ja
3 HDMI™ Inputs, HDMI™ PC Signal Capability, PC Input (15pin D-Sub) + Audio In, 1 Component
Beste pris: Hardware.no (Drar på årene) Anfalt alternativ:

ION%20330-BD(Enlarge) Modell: ASRock_ION_330-BD
CPU: Intel® Dual Core Atom™ 330 1.6-2.1Ghz
GPU: NVIDIA® ION™ graphics, support DX10 / Full HD 1080p (Blu-ray / HD-DVD)* playback
Minne: 2GB DDR2 800 MHz
HDD: 2.5” HDD 320GB ODD: Blu-Ray *combo (DVD,DVD-RW,Cd,CD-RW)
I/O: 1 x HDMI™ (with HDMI to DVI adapter), 1 x D-Sub VGA, 6 x USB 2.0, 1 x S/PDIF (Optical)
Lan: Gigabit LAN, IEEE 802.11b/g/n(draft) Standard
Beste pris: Hardware.no Anfefalt alternativ:
onkyo Modell: Onkyo Tx-SR607
Decoder: DTS 96/24, DTS HD, DTS Neo:6, DTS-ES, DTS-ES Discrete 6.1, DTS-ES Matrix, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus (DD+), Dolby Pro Logic IIx, Dolby TrueHD
I/O: 6 x HDMI™ Inn, 1 x HDMI™ Ut, 1x S/PDIF (Optical), 1x S/PDIF (Coax), 1xsubwoofer, 7.1
Beste Pris: Hardware.no Anbefalt alternativ:

gp_eltax_com_160 Modell: Eltax Summit 5.1
Front speakers: 2 Way Bassreflex, Long term Max power: 130W, Short term Max power: 250W
Centre: 2 Way Closed Box, Long term Max power: 65W, Short term Max power: 100W
Rear speakers: 2 Way Closed Box, Long term Max power: 60W, Short term Max power: 90W
• Complete loudspeaker surround system • 2 way floorstanding bass reflex speakers
• Magnetically shielded centre speaker • Compact rear speaker• Binding posts
Beste Pris: Hardware.no (denne er utgått fra produksjon) Anbefalt alternativ:
ba_eltax_com_1371 Modell: Eltax Atomic A-10.2
The bass driver is powered by a strong digital internal amplifier which is capable of delivering a massive 175W RMS power for covering the room with a substantial, rich bass. It can also work with both LFE, and features a handy automatic on/off function

Beste Pris: Hardware.no (denne er utgått fra produksjon) Anbefalt alternativ:

Logitech remote Modell: Logitech Harmony One

Du kan styre alle komponentene i underholdningsanlegget ditt med bare én fjernkontroll. Dermed blir stua både ryddigere og mer avslappet.
Nå er det slutt på huskelappene. Alle i familien kan velge det de ønsker, f.eks. "Se på tv", så gjør Harmony-fjernkontrollen resten.
Beste Pris: Hardware.no Anbefalt alternativ: vet ikke om noen :)

RKFWMCE_Slvr_FOB_FY06_800x500 Modell: Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition
Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition er det første tastaturet fra selskapet som er skreddersydd for Windows XP Media Center PC. Det fungerer både som tastatur, mus og fjernkontroll.
Beste Pris: Hardware.no (Det finnes bedre en denne) Anbefalt alternativ:


Hvordan det ser ut på tv skjermen.
Først må jeg avklare terminologien “Mediacenter”. Mediacenter blir brukt som en beskrivelse av en dedicert maskinvare eller programvare som er spesielt beregnet til bruk som media avspiller også kalt  "HTPC" ("Home Theater PC"). Dette navnet er mest bruk i forbindelse med Microsoft sin egen version av ett såkalt “mediacenter”.  Når jeg i veivisern fremover bruker ordet “mediacenter” så har dette ingenting med Microsoft sin version å gjøre, som jeg i den henseende ser på som gammeldags og lite inuativt i forhold til sine konkurenter.
Det finnes mange gode mediacenter alternativer; Mediaportal, Xbmc, GB-PVR, MythTV, tVersity.
Personlig så har jeg foretrukket Mediaportal i mitt system. Årsaken er vel den massive mengden med mennesker som er med på å utvikle denne, er lett å sette opp, kommer hele tiden nye coole plugins,  samt at det er denne jeg kan mest med.

Nå er tiden kommet til å vise dere litt live screenshot som dukker opp på min tv skjerm når jeg slår på systemet.

Hoved Meny
Mediaportal Home screen
Sjekk været.my weather today Velg kategori i filmene dine
 moving pictures categori screen
Velg film, Listmovies list view Velg film, små iconsmovies small icons view Velg film, store icons
 movies big icons view
Valgt film, detaljermovies details view Spiller av film i 1080pfull hd view with info Filmer med menyvalg
 movies menu selections
Velg album, list icons
my music list icons view
Velg album, icons
my music big icons view
Velg album, filmstrip view
my music filmstrip view
Spilleliste, spilleliste
my music plylist with menu
Spilleliste, playing
my music now playing view
Spilleliste, med sangtekst
my music with lyrics view
Mine tvserier, serie
tv series listbanner view
Mine tvserier,sesong
tv series season view
Mine tvserier, velg episode
tv series episode view


Slik ser det altså ut hjemme hos meg når familien fyrer igang systemet, og ja det er så enkelt at alle i familien kan bruke dette.
I neste del er det på tide å brette opp ermene for å få igang alt.

Se Del.2. - Valg av Hardware og Software - Innstallasjon og innstilinger operativ sytem, avspillings software, codecs, media avspiller.

Kom gjerne med innspill og ideer til forbedring eller rettelse av feil, jeg er ikke helt feilfri ;)

Vennlig Hilsen JDope aka Håvard

4 kommentarer:

Jørn Hammer sa...

Hei!

Vet du hvordan man kan sende digitale signaler fra rikstv gjenom pcèn og ta dem opp?

Håvard sa...

Har en liten anelse om hvordan, på grunn av oppgavsrettigheter blabla så kan man ikke overføre bilde og lyd digitalt fra en slik digital tuner. Men jeg har en løsning, som visst nok skal funke. Skal teste ut teorien først!

Jørn Hammer sa...

Fint!

Hva går teorien ut på da?

Håvard sa...

Må teste ut først :)